Bland kaffebönor och bergslagssten

Min tanke var att skapa smycken av de vackra blåa stenarna som jag samlade längs vägen vid ett tillfälle då jag var hemma i bergslagsskogarna. Men stenarna skulle slipas, och jag behövde borra ett hål...så tillfället för skapandet har inte kommit ännu, och N blev väl trött på att ha stenar liggande mitt på bordet. Han lade dem i blomkrukan istället, och det måste jag säga, att det blev väldigt charmigt och känslan jag fick av det blev att jag kände mig hemma. En dos av barndomsminnen samlat i en blomkruka, det är fint. 
 
 
 
Gällande kaffet. Specialkaffet. Så är jag inte som de flesta andra. Jag slår inte på kaffebryggaren det första jag gör när jag vaknar och dricker en kopp beskt och mörkrostat löfbergs lila eller Gevalia. Jag ställer upp mitt röda porslinsfilter på en väl vald kopp, blöter pappersfiltret för att få bort små partiklar som ger dålig smak till kaffet. Sedan maler jag kaffebönorna, häller upp en "portion" kaffe i mitt filter, och häller vatten i cirkelformade rörelser över mitt kaffe. Jag handbrygger mitt kaffe, och njuter av alla smaker som träder fram i kaffet som är rostat med kärlek. Alla har sin form av nördighet. Jag antar att min "kaffemani" är det som många upplever som konstigt och tokigt med mig. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0