Enkelt brödbak

Efter att ha fått nya kokkärl och köksredskap i julklapp infann sig matlagningspeppen, och idag blev jag sugen på att laga någon maffig gryta i gjutjärnspannan lagom tills min käre kom hem. Efter en stunds receptjakt gav jag upp jakten och bestämde mig för att göra en hederlig linssoppa, vilket jag egentligen har varit sugen på sen långt innan jul. Denne får ni INTE recept på i detta nu - men däremot brödet jag bestämde mig för att göra till soppan.
 
Klura allra först ut vad du vill spexa till brödet med - jag valde två nävar valnötter och två morötter.
 
Här följer grundreceptet - och det är så lätt. Känns som att det kommer vara mitt framtida grundrecept i ca alla brödbak!
 
7 dl mjöl
4 1/3 dl filmjölk
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Du behöver inte ha bara vetemjöl, men ha ca 4 dl vetemjöl som bas - och experimentera sedan med de sista 3 decilitrarna. Häll sedan på filmjölken och arbeta in mjölet. Resultatet blir en grötliknande konsistens på degen, något tjockare än gröt. - Det är rätt!
Lägg bakplåtspapper i en bakform och placera degen i denna. In med härligheten i ugnen, och sätt klockan på femtio minuter. När temperaturen inuti brödet nått upp till 96 grader är brödet färdigt!
 
 
 
 
Servera med en god ost och ett glas juice, eller mjölk. Och njut! Det är i alla fall ett av de godaste bröd jag smakat, med en härligt knaprig skorpa.
 
Har du något bra brödrecept att dela med dig av?

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2014-01-13 @ 15:05:25
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0